Sunday, April 24, 2011

Зүгээр л уншаад үзээрэй


Хүмүүст хэрэгтэй ярилцлага байхаар өөрийн блогтоой орууллаа. Учираа олохгүй болсон энэ үед иймэрхүү нарийн учрыг түмэнд түгээх нь сайн үйл мэт санагдлаа.


Тухайлбал бидний ойр дотны хэн нэгэн нас нөгчихөд бид яалт ч үгүй “Алтан сав” буюу шинжээг нь хийлгэдэг. Үүнийг шашны номоор бол үхэгсэдийн зурхай ч гэж хэллэг.
Тэгвэл бид энэ удаа Иргэдэд үйлчлэх “Бодь буян” компаний шинжээч лам, “Зууны манлай зурхайч” Жанжаа хутагт овогтой, аграмба зэрэгтэй Лаваагийн Логойтой ярилцсанаа толилуулж байна. Шашин төр хөл толгойгоо алдсан энэ үед хэн дуртай нь хүний алтан савыг нээж суудаг болсон бөгөөд буруу зөрүү юм хэлж ард үлдэгсэдээр нь тохуурхах болсон нь ч нууц биш. Тиймээс бид энэ тухайд болон ер нь шинжээ гэдэг нь юу юм бэ, хүнд хэрэгтэй юу үгүй юу гэдэг талаас хариулт авахыг хүссэн юм. Тэрбээр одоогоор нэг сая гаруй хүний зурхайг хийгээд байгаа аж.

-Шинжээ гэж яг юу юм бэ? Хүнд ямар хэрэгтэй эд вэ?
-Шинжээ хийх гэдэг нь нас нөхцөгсөдийн буяны зан үйлийг баримтлах ёс заншлыг хэлж байгаа юм. Хорвоод хоёрхон үнэн байдаг шүү дээ. Аливаа амьд организм төрсөн бол үхэх нь үнэн, үхэх нь үнэн учраас мөхлийн үед хүнийг ямар байдаптай байгаагаас шалтгаапан эцсийн замд нь үдэх, үлдсэнд нь нөлөөгүй болгохыг шинжээ гэдэг. Өөрөөр хэлбэл нэгдүгээрт амьдын зурхай, хоёрдугаарт үхэгсдийн зурхай гэж байдаг. Манайд ганцхан хүний шинжээ хийдэг бол, бусад улс гүрэнд нохой, муур тэжээвэр амьтдаа хүртэл шинжээгээр оршуулж, эцсийн замд нь үдэж, буян заяаг нь даатгадаг ёс заншилтай байдаг. Амьдын зурхайг төгс сайн мэдэж байж, цаашдаа шинжээ хийх ёстой. Гэвч манай лам нар амьдын зурхайтай зууралдаад, цааш гүнзгийрүүлэн судалдаггүй, ерөнхий амьдын зурхайгаар бүх юмыг тайлбарлан хэлдэг болоод байгаа.

-Лам нар шинжээг буруу хийснээс болоод нэг жилийн дотор өөрөө нас нөхцдөг гэдэг юм билээ. Энэ үнэн үү? Ер нь хаанаас ямар шалгуураар шинжээ хийх эрхийг олгодог юм бэ?
-Энэ их явдалтай. Шинжээг буруу хийн, хүн буруу оршуулснаар тэр лам лай ланчигаа өөрөө л үүрнэ. Одоогийн лам нар ганц нэг төвд ном уншдаг болонгуутаа нэг сайн судар аваад түүн дээр юу гэж бичсэн байна тэрүүгээр шинжээг гаргаад байдаг. Ганц жишээ хэлэхэд шарилыг ороох өнгө гэхэд л тусгай дэгтэй байдаг. Гэтэл нагва буюу хар, марва буюу улаан өнгийг ялгахгүй шарилыг буруу ороох юм. Уг нь ямар ч сударт шарил ороох ёс байхгүй. Жишээ нь Хөвсгөлөөс ирсэн нэг лам хоёр хар мэнгэтэй хүнийг хар даавуугаар биеийг нь ороо гэсэн байна лээ энэ бол буруу зүйл. Шинжээ гэдэг зүйлийг танхимын сургалтаар юмуу, лекцийн сургалтаар заадаг юм биш. Шавь сургалтаар олгодог юм. Би өөрөө л гэхэд хоёр ч хүнд шавь орон гэрт нь очиж заалгасан. Хуучин уламжлалаар бол шинжээний нэг нууц түлхүүрийг гурван цэн алтаар хэлүүлж авдаг байсан байдаг. Тэр ч утгаараа томхон сүм хийдүүдэд ганцхан лам шинжээ хийдэг ёстой, энэ лам нь хуралд суухгүй, манз бариулаад тусгай гэрт хар бараан хувцастай шинжээ хийдэг байсан байгаа юм. Түлхүүрийг шавь сургалтаар зааж өгсөний дараа багш нь шалгаж үзээд, тэнцсэн тохиолдолд “лүн бан” буюу шинжээ хийх эрхтэй болгосон гэж үздэг байж.
-Талийгаачийн шинжээг яг ямар үед хийх ёстой вэ? Клиник үхлээр үхсэн хүнд шинжээ хийсэн тохиолдол гарч байсан уу?

-Амьсгал хураасан буюу зүрх зогссон цаг минутын мэнгэ суудал байдаг, харин тэрийг мэддэг лам байдаггүй юм шиг байгаа юм. Тиймээс тухайн өдрийн мэнгээр ерөнхийд нь үзээд байдаг. Гэвч ингэж үзэхээр шинжлэх ухааны үндэслэлтэй бодитой гардаггүй. Өөрөө амиа хорлосон ч бай, клиник үхлээр үхсэн ч бай хэзээ үхсэн, хэдийд амьсгал хураасан цаг нь мэдэгдэхгүй, бүр хэдэн сарын өмнө нас бараад яс нь олдохгүй тохиолдолд ч шинжээ хийх нь бий. Одоо үеийн лам нар нарийн юм хөөдөггүй, ерөнхийд нь цаг чигээр нь үзээд л зүг чиг, өдөр судар гаргаад үүнийгээ шинжээ хийлээ гэж хэлээд байгаа. Шинжээ гэдэг чинь бие даасан шинжлэх ухаан болохоос оршуулах ёс биш. Мөн шинжээг нэг л удаа хийх ёстой гэж зарим мэдлэг чадвар муутай лам хүмүүсийг төөрөгдүүлдэг. Монгол хүний нас хэд билээ, цөөхөн насалсан хүнийг насны тоо гүйцсэн гэх ба өөрөө амиа хорлосон цаг бусын үхэлд нэрвэгдсэн байхад мөн насны тоо гүйцжээ гэж худал ташаа хэлдэг.

-Ингэхэд ер нь шинжээ хийлгэсэнгүй гээд ямар нэг муу нөлөө гарах уу?
-Үндсэндээ их муу нөлөөтэй. Өөрөөр хэлбэл үхлийн үүдийг хааж чадаагүйгээс хэдэн cap болоод бас нэг үхэл үзчихсэн уйлаад явж байдаг хүмүүс олон байдаг. Үхэл чинь өөрөө цикл маягтай болохоор арваад жил ч үргэлжилж болно. Тийм учраас үлдсэнийх нь барцадыг арилгаж, үхэгсдийг нь амар жимэр болгон, сэтгэл санааны хувьд өөдрөг болгох үүднээс шинжээ хийж ном уншдаг. Түүнээс биш үхлээ гээд л төрөл арилжсан хэмээн аваачаад булчихаж болохгүй, хүнлэг үзэлд ч таарахгүй, нөгөө талаар талийгаачийг дэндүү доромжилж байгаа асуудал.

-Ийм нэг тохиолдол гарсан байна. Нэг хүн гэрээсээ гарч яваад хоёр cap сураггүй алга болж л дээ. Энэ үед ар гэрийнхэн нь сураг ажиг тавьсаар нас барсан гэдэгт итгээд зурхайчид үзүүлэн алтан савыг нь нээлгэж, хойтохыг нь ёс журмаар нь хийлгэснээс хойш хоёр сарын дараа нөгөө хүн гэртээ хүрээд ирсэн байна. Ийм үед яах вэ? Амьддаа алтан саваа нээлгэсэн хүнд ямар хорлол болох вэ?
-Амьддаа алтан саваа нээлгэх тохиолдол байдаг юм. Хэлмэгдүүлэлтийн үеийн зарим лам нар их шударга байсан юм билээ. “Чихрээ идчихээд буудуулъя” гэдэг байсан гэдэг. Энэ нь сэтгэл шулуудчихсан, цаашдаа амьдрах аргагүй болсон гэдгээ мэдэн биеэ цэвэрлэж шинжээгээ хийлгээд үхье гэсэн үг. Амьд дээрээ хойтохоо чихээрээ сонсч хийлгэдэг байсан гэсэн үг. Тиймээс амьддаа шинжээгээ хийлгэлээ гээд тэр хүнд муу юм болохгүй. Түүнээс гадна амьд хүнийг үхсэн гэж цуурхал тарахад мөнхөрдөг гэдэг эртний үг хүртэл бий. Шинжээ хийж байна гэдэг чинь угаасаа буяны үйл учир хэн хэндээ ямар ч муу нөлөө байхгүй. Тэр хүн эргээд ирсэн байлаа гээд нас нь богиносохгүй. Зарим хүн манай тэрний энэний сураг тасраад удлаа гээд ирдэг л юм. Яс нь ч олддоггүй ийм тохиолдолд гэрээс гарсан он cap, цаг минутаар хүнийг шинжиж үздэг.

-Хэн нэгний алтан савыг нээлгэхэд ихэнхдээ сүнс нь эргэж төрөлдөө төрнө, эсвэл хаа нэг газар төрнө гэж буудаг энэ үнэн үү?
-Сүнсийг одоо үед их судалж байгаа. Сүнс нь материйн гурван шинжтэй хөдөлгөөнтэй холбоотой, нөгөөд шилждэг, эргээд төрдөг генийн удамшилтай байдаг. Сүнс хойд төрөл хоёрыг үгүйсгэж болохгүй. Ер нь амьд организм өнгөрөөд өөр биед шилждэг нь үнэн. Түүнийг эргэж хүний сайн төрөлд оруулах, үлдсэнд нь ямар нэг нөлөөгүй болгохын тулд алтан савыг нээдэг журам ч бий, хаадаг журам ч бий. Гэхдээ “Хойд зүгт хонин гүрвэл болж төрнө” гэдэг шиг тэгж сайн хэлж чадах хүн одоогоор байхгүй.

-Хойтохийг буруу хийснээр чөтгөр болдог гэдэг үнэн үү? Мөн үүнээс болж сүнс төрлөө олохгүй хэсч тэнэж явдаг ч гэдэг.
-Энэ их онцлогтой л доо. Лам нар хүний хойтохийг санаатай буруу хийнэ гэж байхгүй. Буруу хийдэг хүмүүст алтан савны “лүн бан” өгөх ч ёсгүй. За яахав санаатай буруу хийлээ гэхэд лай ланчигаа өөрөө л үүрдэг. Буруу юм хийхээс буцахгүй лам нар олон бий нь бий. Хүн алж, хулгай ч хийж байна. Жишээ нь өөрийгөө шатаасан нэг хүн алтан сав нээж байна гэж сураг гараад л байгаа. Мөнгө олохын тулд өөрийгөө шатааж баяжчихаад одоо алтан саваар тоглох хэрэггүй л баймаар юм даа.

-Та нар тийм хүмүүст хандан эсэргүүцэл үзүүлж болдоггүй юм уу?
-Би тэдэнтэй харгалдаад яах ч билээ. Угаасаа юм учиртай гэж хэлсэн. Хамгийн гол нь ямар ч хүнийг хүүхэд хөгшин гэхгүй нас барсаны хойно заавал шарилыг нь хүндэтгэх ёстой. Монголчууд нас барсан хүний ясыг өндөлзүүлнэ гээд нэрийг нь ч дурсдаггүй, энэ бол их харгис үзэл. Одоогоор би нэг сая гаруй хүний алтан савыг нээсэн болохоор адал явдлын роман боть зохиол ч бичиж хүрэхүйц их юм байгаа. Амьддаа бие биеэ хайрлахгүй, нас барсан хойно нь гавъяа шагналыг нь дуудахгүй, үлдсэнийг нь ч хайрлахгүй аливаа юмны мөхлийн шат руу орчих гээд байна даа. Мэдлэг муутай, хүний сэтгэл санаагаар оролдомтгой зарим лам нар талийгаачдын зургийг далд тавь гэж хүртэл хүмүүсийг ташааруулдаг болсон байна лээ.

-Талийгаачийг ихэнхдээ гурав дахь юмуу тав дахь өдөр оршуулдаг. Гэтэл саяхан би дөрөв дэх өдөр оршуулга болж байгааг харлаа. Ямар хүнийг дөрөв дэх өдөр гаргадаг юм бэ?
-Баруун талын аймгууд дөрөв дэхь өдрийг “хишиг өдөр” гэж үздэг учраас тухайн өдөр ил тавьж, нохой шувууны хоол болгон лус баярлуулах ёс заншил байдаг. Гэхдээ шинжлэх ухааны үндэслэлд үхэр, луу, нохой жилтэй хүнийг дөрөв дэх өдөр гаргаж болдоггүй.

-Мэддэг мэддэггүй энэ олон лам нараас болгоомжлох үүднээс ч гэдэг юм уу аль хийдийн лам, зурхайчид хандаж алтан сав нээлгэвэл зохистой вэ?
-Алтан савыг бүтнээр нь нээсэн судар гэж байхгүй. Ишбалжирийн алтан сав байдаг. Энэ судраар үзэж болно. Гэхдээ их эртнийх тул минутын мөчлөгийн нарийвчлал энэ сударт байдаггүй. Висийн математик учраас их нарийн. Одоогийн зурхайч лам нар суудал ч сайн мэддэггүй учраас алтан савыг жинхэнээр нь нээж хүнд тус болж буян үйлдэн, үхсэний барцадыг арилгана гэж байхгүй. Зарим газар лам нар зохион байгуулалттайгаар 200-300 мянган төгрөгөөр ил тавина, гэрээр чинь лүүжин тавиад өгье гэдэг.Тэр лүүжин нь сайн лүүжин ч байдаггүй. Зүгээр л нийтийн чанартай халтуур хийсэн ийм хүмүүс алтан саваар тоглоход бэлэн байна. Тэд өргөл барьц их өгч олон ном уншуулж, буян их хийвэл эргэж төрөлдөө төрнө гэж төөрөгдүүлдэг. Тэр битгий хэл гэртээ нас барсан хүнд гэрт нь ном уншиж болохгүй гээд сууж байна шүү дээ. Ийм зурхайчийг ямар зурхайч гэх юм бэ? Ер нь тэнд энд оч гэж хэлэхэд их хэцүү. Хүний өөрийн нь сүсэг мэдэх хэрэг дээ. Тэрнээс гадна хүн гэдэг өөрөө их хачин амьтан. Хүн алчихаад алтан савыг нь нээлгэх гээд гэмгүй царайлаад сууж байдаг хүн байна шүү дээ. Тийм хүмүүс азаар над дээр нэг их ирдэггүй. Өөрийнх нь хамаг булхайг гаргана гэж эмзэглээд ойр зуур өдөр судар, зүг чиг үздэг лам руу явдаг шиг байгаа юм.

-Лүүжинг нилээд ур чадвартай, зэрэг дэвтэй лам нар тавих ёстой юу? Зарим хийдийн залуухан лам нар лүүжин тавьж өгнө гэдэг.
-Лүүжин дотроо гурван төрөл байдаг. Жарзын, бузрын, үхээрийн гэж. Улааны шашныхан тавьдаг болохоос зүгээр нэг хурлын лам тавихгүй. Дамар нь өөр, хонх нь ч өөр цулгай цагаан хонхтой хүрэн хувцастай, тусгай малгайтай лам нар тавьдаг. Дэчинчойнхорлин, Пунцаглан, Төмөр замын, Баян-хошууны хийдүүд л лүүжин сайн тавина. Бусад нь нийтийн лүүжин гэж тайзны тоглолт шиг юм хийгээд нас барсан хүнд тус болохоосоо саад болж шар улааны шашны номыг холиод халтуурдаж байгаа.

-Та хүмүүсийн хүсэлтээр гэрт нь очиж талийгаачийн биед хүрэх ч юм уу янз бүрийн зан үйл хийдэг үү? Эсвэл дан ганц алтан саваа нээдэг үү?
-Тийм тохиолдол гардаг ч тэр болгон айлаар явах боломж байдаггүй. Шөнийн цагаар хүмүүс утасдаад “Одоо амьсгал хурааж байна ном уншиж, хонх дуугаргаад өгөөрэй” гэдэг. Гэвч алтан савыг шөнө бас муу цагт нээдэггүй болохоор би тэр зарчмаа л дагаж ажилладаг даа.

-Ингэхэд та өөрөө гарын шавь бэлдэж байна уу?
-Гол түлхүүрээ хэлж өгдөг шавь нар бий. Хөвсгөл, Дорнод, Өвөрхангайд байгаа.

-Сонирхолтой ярилцлага өгсөн таньд баярлалаа.

Эх сурвалж: http://www.anduud.net/

Тайлагдашгүй нууцуудыг судалдаг алдарт эрдэмтэн Кольскийн хойгийг зорилоо


Сэтгүүлч Сергей Андреев (“Комсомольская правда”, 20.08.2010)

Уфа хотоос хоёр машинаар 10 хүн Мурманск мужид ирлээ. Энэ хүмүүс олон салбарын эрдэмтэн, дэд эрдэмтэд. Тэдний ахлагчаар нь нууцлаг бүхнийг цуцалтгүй судалдаг Эрнст Мулдашев байх аж. Э.Мулдашевийн багийнхан энэ удаад Кольскийн хойгийг зорих нь. Хүнгүй, нам гүм тэрхүү газарт судлаач маань юу олохоор мэрийж байгаа юм бол?

Шамбалын орон, Бурхадын хот ба Шантамани (Чандмань) чулуу

“Ертөнц дээрх хамгийн аймаар зүйл бол залхуурах явдал. Энэ чинь чөтгөрийн үзэгдэл гэдгийг хүмүүс ер ойлгодоггүй” гэх оршил үгсээр Эрнст Мулдашев яриагаа эхлэв.

Мулдашев бол нүдний эмч. Гайхалтай мэс заслуудыг хийдэг. Харин чөлөөт цагаараа тэрбээр Шамбалын орон, Бурхадын хотыг эрэх аялалд гардаг бөгөөд энэ талаараа ч хэд хэдэн ном бичсэн.

“Мурманск мужид хийж буй миний аялал 17 дахь нь юм. Ирэх жил Чингис хааны мөрөөр Монгол руу аялахаасаа урьтаж Кольскийн хойгийг зорьж буй маань энэ. 2006 онд Монголд аялах үеэр Чингис хааныг алдарт Чандмань чулууны 9 дэх хэлтэрхийг эзэмшиж байсан талаар бидэнд ярьж өгсөн юм” гэж Мулдашев ярилаа.

Чандмань чулуу гэж юу вэ. Дорно зүгийнхний домгонд дэлхий дээрх амьдрал программ хэлбэрээр сансраас ирсэн гэх бөгөөд энэхүү программ Чандмань чулуун дээр бичигдсэн байдаг аж. Үүний тусламжтайгаар Бурхадын хот босч энд л анхны хүн болон дэлхий дээрх бүх амьд биетүүд үүссэн хэмээн Э.Мулдашев тайлбарлаж өгсөн юм. Домгонд хэлсэнчлэн Чандмань чулуу өдгөө Түвдийн нэг цамхаг дээр бий гэнэ.

“Би тэр байшинг харсан шүү. Ойролцоогоор 600 метрийн өндөртэй, эгц хануудтай, гурван баганатай юм билээ. Цамхагийн орой дээр гурван давхар байшингийн өндөртэй пирамид байрладаг. Нисдэг тэргээр ч хүрэх аргагүй болохоор чулууг авах арга байхгүй. Чандмань чулуу 9 хэсэгтэй. Найман хэсгийг нь дэлхий дээр ашиглачихсан гэдэг. 9 дэхийг нь өнөөг хүртэл ашиглаагүй байгаа. Чандмань чулуу энэ хэлтэрхийтэйгээ үе үе гэрлээр холбогддог. Далайн төвшнөөс 5.5 км өндөрт орших Түвдэд байх их хэцүү. Амьсгал давчдаад байдаг. Гэтэл шөнө 70 км-ийн урттай хагас дугуй хэлбэртэй гэрэл цацарч эхэлдэг. Энэ үзэгдлийг лам нар бидэнд 9 дэх хэлтэрхий Чандмань чулуутай холбогдож байна гэж тайлбарлаж өгсөн” гэж Э.Мулдашев тайлбарлав.

Энэ хэлтэрхий тийм ч том биш аж. Гэхдээ энэ хэлтэрхийг ашиглахын тулд нэгэн тарнийг мэдэх шаардлагатай гэнэ. Чингис хаанд Бурхан тэрхүү тарнийг хэлж өгснөөс гадна энэхүү хэлтэрхийний байршлыг ч зааж өгсөн гэж түвд лам нар ярьдаг аж. Тийм ч учраас Чингис хаан дэлхийн талыг эзэлж чадсан биз ээ. “Чингис хаан Монголоос Герман хүрсэн ба Хятадаар дамжин Ява арлууд дээр хүрч чадсан юм шүү дээ” гэж Э.Мулдашев бахархалтай нь аргагүй өгүүлэв.

Тэрбээр цааш үргэлжлүүлэн ярихдаа “Энэ бүх улсыг зөвхөн сэлэмний ачаар эзлэн авах боломжгүй юм. Монголчууд Чингис хааныг үнэн хэрэгтээ дэлхий дээр энх тайван байдлыг тогтоохыг эрмэлздэг байсан гэж нотолдог. Тэрбээр хүмүүсийн (удирдагчдын) сэтгэхүйд ямар нэгэн байдлаар нөлөөлж, байлдах эрч хүчийг нь алдагдуулдаг байжээ. Дэлхийн хүмүүс энхтайван амьдарч, дотоод зөрчилдөөний улмаас бие биеийнхээ амийг хөнөөх явдлыг зогсоох хэрэгтэй гэж ярьдаг байсан гэдэг. Тухайлбал, Орос улсад ноёлж байсан татар-монголын дарангуйллын 300 жилийн хугацаанд нийтдээ 20 мянган хүн л нас барсан байдаг. Гэтэл үүнээс өмнө яг ийм хугацаанд дотоодын зөрчилдөөний улмаас 200 мянган хүн нас барсан байдаг юм шүү дээ” гэлээ.

Сейдозерогийн “солиорол”

Тэгвэл Чингис хаан Кольскийн аралтай ямар хамааралтай юм бол. Э.Мулдашевийн бодож буйгаар, агуу удирдагчийн гипноз хийх авьяас нь “хойт туйлын солиорол” (северный психоз) гэдэг өвчинтэй холбоотой байх магадлалтай гэнэ. Харин энэхүү өвчин хойд туйлын яг энэ бүс нутагт дэгдэж байжээ. Энэ өвчнийг туссан хүн нэг ёсондоо зомби (ороолон) болон хувирч ямар ч тушаалыг биелүүлэгч болдог гэнэ. Нэг тийм биоробот болдог аж.

“Энэ өвчин фашист Германы удирдлагуудын сонирхлыг ихэд татсан гэдэг. “Аненербе” (III Рейхийн үед Эртний өв уламжлал, тайлагдашгүй нууцуудыг судалж байсан байгууллага) Кольскийн хойг руу хүртэл шинжилгээний анги илгээсэн байдаг. Аяллын багийн гол зорилго нь дээрх солиорлыг үүсгэж чаддаг бөөг хулгайлж авчирахад оршиж байжээ. Энэ бөөгийн тусламжтайгаар немцүүд дайсны цэргүүдийг гипнозонд оруулж эсэргүүцэх чадваргүй болгох байв. НКВД (ЗСБНХУ-ын Дотоод хэргийн ардын комиссариат) ч бас үүнийг сонирхож хөөцөлдсөн байдаг” хэмээн Э.Мулдашев сонирхуулав.

1922 онд Александр Барченкогийн багийнхны хийсэн аялал хамгийн алдартай нь. Энэ багийнхан Мурманск мужийн Сейдозеро нуурын орчимд бачуухан амтай нэгэн нууцлаг агуй олсон гэдэг. Энэ агуйд орж чадсан хэн боловч солиоролд автдаг аж. Яг ийм гипнозыг хийж чаддаг нэг бөө өнөөдрийг хүртэл Кольскийн хойг дээр амьдарч байгаа гэнэ. Тэр хүнийг хайж олох нь л Э.Мулдашевийн багийн зорилго. Багийн гишүүн Анатолий Алексеев Якутын улсын их сургуульд багшилдаг. Бөө судлалаар ОХУ-даа хамгийн гол мэргэжилтэнд тооцогддог.

“Би 15 жил бөөгийн элдэв үзэгдлийг судаллаа. Африк, Бразилийн бөө нартай уулзаж байсан. Технологийн өндөр хөгжилтэй Япон, Өмнөд Солонгос, Шинэ Зеландад ч бөө нар ажиллаж амьдардаг юм билээ. Бас Зүүн Сибирьт ч байна. Би ном, архивын материал дээр ажилладаггүй. Бөө нартай биечлэн уулзахыг эрхэмлэдэг” гэж Анатолий Алексеев хэлэнгээ бөө нарын хэдэн зураг гаргаж үзүүлэв. Зурган дээрх бөө нарын гар дээр гал дүрэлзэж байх юм. “Бөө нарын зургийг би өөрөө авдаг. Тэгэхгүй бол хүмүүс эдгээр зургийг фотошопоор янзалсан гэж бодно. Энэ зураг дээр Галын сүнс харагдаж байна. Өндөр настай бөө нь залуу бөөдөө эрдэм зааж өгч, оюун ухааныг нь хурцалж байгаа үе. Хүн бүр Бурхантай үл үзэгдэх утсаар холбогдсон байдаг. Энэ утас тасрах л юм бол тэр хүн үхнэ. Харин бөө нар энэхүү холбоог уртасгаж чаддаг юм. Тэд шинжлэх ухаан эсвэл бусад шашинтай тэмцэлддэггүй гэдгийг шуудхан хэлье. Зөвлөлт засгийн үед би шашин шүтдэггүй, улаан коммунист явлаа. 1995 онд нэг бөө намайг зүрхний шигдээсээс аварсны дараа би тэд нарт итгэдэг болсон юм” гэлээ.

Ловозерскийн тундра дахь агуй

“Зомби болсон буюу солиорсон хүмүүсийг би өөрийн биеэр харсан” гэж Эрнст Мулдашев ярив. “Крит арлын (Грекийн арал) жижигхэн тосгонд энэ үзэгдлийг харсан. Нутгийн шидтэн Маркос гэгч тосгоны тэн хагасыг солиоролд оруулчихсан байна лээ. Хүмүүс тэр хүний эрхшээлд бүрэн орж, чидун жимсийг шуудай шуудайгаар нь зөөж авчран тос шахаж өгч байхыг нь бид өөрсдөө харсан. Тэр хүний сайн мууг бид дүгнэх эрхгүй л дээ. Тэр тосгоны хажууханд нэг агуй байсан. Эртний Грек домгонд гардаг Минотавр (үхэр толгойтой хүний биетэй мангас)-ын агуй (лабиринт). Тэр агуйг бид анх олсон шүү. Маркос биднийг тэр агуй руу орохыг зөвшөөрсөн ч 20 минут л байхыг зөвлөсөн. Учир нь 20 минутаас удвал энэ агуйн хүч үйлчилж эхэлдэг аж. Тэгэхээр нь би зориуд 20 минутаас илүү хугацаагаар тэр агуйд үлдсэн. Тэгтэл үнэхээр миний толгой эргэж, дотор муухайрч эхэлсэн шүү. Маркос агуйн тэр хүчийг ашиглаж чаддаг гэж ярьж байна лээ” хэмээв.

Крит арал руу хийсэн тэр аялалд математикч Шамиль Цыганов бас оролцжээ. Тэрбээр Пуанкарын онолыг ашиглан дэлхийн лабиринтууд (орох, гарах хаалга нь олдохын аргагүй олон өрөөнөөс бүрдэх байр)-ын байрлалыг тооцоолж гаргасан талаар Э.Мулдашев ярьж өгөв. Цыгановын тооцоолсноор, дэлхийд ердөө 24 лабиринт байгаа гэнэ. Нэг нь энэхүү Кольскийн хойг дээрх Сейдозеро нуурыг тойрсон Ловозерскийн тундрт байрладаг гэнэ. Лабиринтуудын чанх дээр нь солиорох үзэгдэл явагддаг аж. Харин Александр Барченко 90 жилийн өмнө тэр лабиринт руу орох үүдийг нь олсон бололтой. Эрнст Мулдашев тэрхүү лабиринт руу орох үүд нь Сейдозеро нуурын гүнд байж болзошгүй гэж үзэж байгаагаас гадна нуурыг хоёр ёроолтой гэдгээс эмээж байгаа аж.

Бид ч бас зомби болдог

“Өдөр тутмын амьдралд биднийг зомби болгох үйл ажиллагаа явагдаж байдгийг та мэдэх үү” гэж Эрнст Мулдашев асуув. “Шударга байя л даа. Тухайлбал, зар сурталчилгаа биднийг зомби болгодог биз дээ. Үүнээс болж бид ямар ч хэрэгцээгүй барааг худалдан авсаар л байгаа. Зар сурталчилгаа сүүлдээ бүр хэрээс хэтэрч хавдрын эсрэг эм, бэлдмэлүүдийг хүртэл сурталчлах болсон. Эмч хүний хувьд би үүнийг огт зөвшөөрдөггүй. Бодит амьдрал дээр хүмүүс цус харах дургүй. Тэгсэн хэрнээ цус урсгасан үзэгдлүүдтэй Америкийн зодоонтой хогийн кинонуудаас хүнийг тамлаж, егүүтгэж буй үйл явцыг сонирхон үзсээр байдаг. Ер нь ийм төрлийн киног үзэх нь хүний үнэргүй явдал мөн. Тэгсэн атлаа хүний удмыг үргэлжлүүлэх чухал үйлс болох энгэр зөрүүлэх ажлыг сурталчлахыг хориглодог нь хамгийн сонирхолтой. Бид зомби болсоор эцэстээ зүгээр л хоол боловсруулах этгээд болж хувирлаа шүү дээ” гэв.

Нэрт аялагч маань энэ удаагийн аялал ямар үр дүн өгөхийг таамаглах боломжгүй талаар ярьж өгөв. Ихэнх тохиолдолд хүссэндээ хүрч чаддаггүй аж. Тиймээс үр дүнг төлөвлөж болдоггүй гэнэ. “Дэлхий ертөнц бидний бодож байгаагаас илүү төвөгтэй, нарийн. Материаллаг ертөнц гэж байхад биегүй ертөнц гэж бас бий. Юутай ч энэ ертөнцийг илүү сайхнаар харахыг хичээцгээе” хэмээн Мулдашев уриаллаа.

Эх сурвалж: http://www.fact.mn/

Saturday, April 23, 2011

Онигоо гэж



Сэхээнд байгаа юм аа
Диваажинд хоёр нөхөр шатар нүүж сууна. Нэг нөхөр хаалгаар орж гараад байна гэнэ. Тэгсэн нэг нь -Чи яагаад хаалга онголзуулаад байгаа юм бэ гэхэд,
-Аа, хөгшин чинь сэхээнд байгаа юм аа.

Танилтай хүн талын чинээ

Том танилтай, бага танилтай, огт танилгүй 3 айлын хүүхэд шалгалт өгч байна гэнэ. Том танилтай айлын хүүгээс ямар улсад атомын бөмбөг дэлбэрсэн бэ гэтэл Японд гэжээ. Зөв онц гээд бага танилтай хүүгээс асуутал Японд гэжээ тэгэхээр нь аль хотод гэтэл Хирошима гээд онц дүн авлаа. Огт танилгүй айлын хүүхэд ирээд Японы Хирошимад 1945 онд дэлбэрсэн 294000 хүн нас барсан гэж хариулжээ. Гэтэл багш бодож байснаа нас барсан хүмүүсийн бүгдийнх нь овог нэрийг бич гэжээ.

I'm sorry
Эмээ түцнээс соруултай ундаа аваад явж байтал нэгэн гадаад хүн хөлөн дээр нь гишгээд
-Sorry гэтэл эмээ соруулахгүй шүү. Гадаад хүн:
-I'm sorry гэж хэлтэл эмээ:
-Амсуулахгүй шүү.

Гар утас шиг найз охин
-Миний найз охин яг гар утас шиг
-Тийм орчин үеийн хэрэгцээтэй гэсэн үг үү?
-Миний мөнгө дуусахаар ярилцаж болохоо больчихдог юм.

Солиороогүй биз
Чукча нар хятадуудад дайн зарлажээ.
Цаадуул нь чукчагийн нутгийг газрын зураг дээрээс хайж хайж олоод, тийш нь төлөөлөгчдөө илгээжээ.
Хужаанууд чукчагийн урцад орж ирээд асууж байна гэнэ.
-Чукча та нар бид нарт дайн зарласан байна. Гэтэл манайх тэрбум хүнтэй, та нар хэдхэн мянгуулаа. Та нар арай солиороогүй биз?
-Нээрээ тийм байна шүү, ...та нарыг чинь одоо тэгээд оршуулах гэхээр газар хүрэх юм болов уу?

Товчилсон үлгэр
Хэрээ амандаа бяслаг зуугаад мөчир дээр сууж байтал үнэг мод барьсаар юу юугүй давхиж ирээд толгой руу нь цохиж унагаачихаад бяслагийг нь аваад зугтаачихлаа гэнэ. Хэрээ ухаан орсноо:
-Бүхэл бүтэн үлгэрийг ингэтлээ товчлоод байхдаа яахав дээ! хэмээн ёолжээ

Тантай адилхан юм
Нэг генерал ачтай болжээ. Хэнтэй адилханыг нь мэдэхээр амаржих газар луу туслахаа явуулав.
-Тантай адилхан юм! гэсээр туслах нь баяр хөөртэй ирэв.
-Тодорхойхон илтгээч гэж генерал тушаав.
-Таны ач хүү тань шиг халзан, цондгор гүзээтэй, бас юу ч сэтгэж чадахгүй мөртлөө үргэлж хашгирч байна.

Thursday, April 21, 2011

Уйгурын тухай


Сонирхолтой нийтлэл нэг сайтаас оллоо. Түүнийгээ та бүхэндээ толилуулъя.

Финландын нэрт монголч эрдэмтэн Г.Ч.Рамстедт энэ зохиолоо өөрөө монгол хэлээр бичиж, 1922 онд Улаанбаатар хотноо хэвлуулсэн. Уг зохиолын гар бичмэл нэгэн эх эдугээ ШУА-ийн туухийн хурээлэнгийн гар бичмэлийн сан хөмрөгт хадгалагдаж буй.

Энэ цагийн монгол хэлэнд уйгур-урианхай, уйгур бичиг, уйгурлаж дуудах тэргүүтэн үгс үлдсэн буй боловч энэ манай үеийн монгол хүн, уйгур чухам ямар ухаантай юун хэмээсэн үг нэрийг мэддэггүйн тул анхан хуучин цагт их алдраар алдаршсан уг элэнцгүүдэд их ашиг тус хийсэн уйгур омог улсын түүхийн товчоон элдэв зүйлийн хуучин түүхээс хураангуйлан товчилж монгол хэлээр бичих болтугай.

Энэ манай үеэс урьд долоон зуун жил монголын сод Богд Чингис хаан хамаг дэлхийн хагасыг , дайлж авч явснаас урьд, зургаан зуун жил Сүннү (Хүнн) хэмээгдсэн омог улс эвдэрснээс хойнод, энд энэ хойд монголын нутагт Уйгур хэмээгч овог улс суун нутаглан авай. Тэр Уйгур. улсын их гол усан Сэлэнгэ мөрөн авай. Сэлэнгэ мөрний хоёр хөвөөгөөр хийгээд, Сэлэнгэд цутгадаг их бага гол усдаар нутаглаж, өндөр хасаг тэргээр гэр бараан юугаа зөөж, нүүдэл нүүдэг ёст овог улс байвай. Цаг төвшин болбол ууланд модот газарт гарч ан гөрөө, ав шувуу хийж байвай. Малын тоо олны тул хонин гөрөөсний арьсаар дээл хувцас хийж өмсөн явбай. Дан өөрийн газартаа үүсдэг юмсыг эдэлж, гадаад орны эд таваарыг хэрэглэсэнгүйн тул, , улс чиг өнөр баян болж, мал чиг ихэд өсөж төлжиж байвай.

Уйгурын эр хүмүүн болбол саадаг жад, илд тэргүүтэн эрийн багажийг сайхнаар барих эрдэмтэн байсны тул, дайн дайлах цаг хүрвээс, чадал зүрхэт мэргэн хүмүүн хэмээн уйгурын нэр хол газар хүртэл сүр болж дуурсаж дуурсвай. Энэ Уйгур овог улсаас зүүн тийш нь Цөхүйн далай, Хөлөн Буйрын доохонд гучин омог Татар хэмээгч Монголын элэнцэг өвгөс нутаглан суувай. Наран шингэх зүг болбол Баяд, Басмил, Харлуг энэ гурван овог улс нутаглан суувай. Эднээс чинагшид Чиг нэрт овог улс байвай. Чиг улсын нутаг болбол эдүгээ цагийн урианхай нутаг мөн. Түүнээс чинагшид Хиргис нэртэй муж улс нутаглан авай. Уйгурын нутгаас чанх хойш гурван Хуриган хэмээгч гурван муж улс Цөхүй далайн баруун хөвөөний орчимд суун ан гөрөө хийвэй. Уйгураас урагшаа болбол, Орхон, Онги хоёр голын ойр шадар газарт Түрк нэрт муж улс нутагласан байв. Түрк, Уйгур, Харлуг, Басмил, Баяд тэргүүтэн цөм нэг угтан, нэг хэлтэн, адил ёстон байсан буй за. Эднээс Чиг Хиргис хоёр тусгай төрөлхтөн, ондоо хэлтэн байсан буй за. Гучин Татар хэмээвээс гучин анги Монгол байсан мөн. Монгол нь уг анхнаас Уйгур, Түрк тэргүүтэн лүгээ зах захалдаж нутагласан омог улс байсан боловч монголын хэл нь Хитад, хэмээгч муж улсын хэлэн лүгээ ижил шахуу байвай. Тэр цагт Хитад хэмээгч улс энэ манай цагийн дотор газрын Хятад иргэн биш, харин Сүннү улсаас салж өнөржсөн анги овогтон Зүрчид, Манж, Солон. Хамниган энэ дөрвөн улсын уг элэнцгүүд байвай. Энэ цагийн Манж хэмээдэг газар нь тэдний нутаг болой. Дотор газрын улсад тэр үед Хятад нэр хадагдаагүй, Тан улсын үед Уйгур, Түрк нь дотор газрын иргэнд Табгачи хэмээсэн нэрийг хадсан бөлгөө.

Уйгур Түрк тэргүүтэн нь Хүнн (эсвээс Сүннү) хэмээсэн муж улсын удам бөлгөө. Энэ Хүнн нэр эдүгээ цаг хүртэл, Хүнүй нэрт гол (Хүнийн гол)-д хадагдсан үлдвэй. Хүнн улс нь дотор газрын түхэнд их алдаршсан болбай. Бас наран шингэх зүгт тархаж явсан нэг анги нь түүх бичигт сүр мэт нэр алдар юугаа хоцруулсан баймуй. Үлдсэн анги улс нь Цөхүй далайн ойрадхи нутаг юугаа орхиод өмнө зүг тэмцэн нүүж, Сэлэнгийн орчимд нутаглаад Уйгур овогтон болбай. Дотор газрын түүхэнд Вэй Ху (Онг доо) эсвээс Вэй Ди хэмээгддэг муж улс эд мөн бөлгөө. Вэй Ху нь дотор газраа довтолгоон хийж, Хар мөрний ойрхи балгадыг булаагаад аваад, тэнд төр босгоод Хоу Вей төр улс болбай. Энэ хойно газраас нүүж ирсэн Вей улсын төр баригч хаадад, дотор газрын олон муж, бас хойд зүгийн олон муж улс бэлэг өргөж алба хийж байсан бөлгөө. Вэй улсын төр эвдэрсний хойно хойд зүгт хэн хэн хаан цолт болсон- нь тэр цагийн дотор газрын түүх бичигт бичигдсэн буй боловч чухам ямар нэртэн байсан нь уйгур, түрк бичиг үлдсэнгүйн тул дотор гарын бичиг хэл хоёр, уйгур монгол нэр үгийг илэрхий болгочих аргагүйн тул мэдэхэд бэрх буй. Түүнээс хойно арван анги Уйгур, есөн анги Уйгур, есөн анги Огуз (Ойрад), гучин анги Татар (Монгол), гурван ариун тугт Түрк эр, гурван анги Харлуг тэргүүтэн түүхэнд нийтгэгддэг цаг болов. Улсын тоон, малын баян хоёрыг харваас бус мужаас Уйгур улс үлэмж болбай. Түүхэнд болбаас, Уйгур Огуз хоёр нь үе үед хамт явдаг бөлгөө. Зарим цагт Уйгур тасарч дотор газраа нүүж, дотор газрын хаадад мөргөвэй. Зарим цагт нүүж явсан Уйгур ангис. хойд зүг хариу тэмцэж хуучин нутаг юугаа хүрч, Түрк лүгээ эвсэж хаадад нь мөргөж Түрүгийн албатан болж суув. Заримдаа Уйгур, Түрк хоёр хүч юүгээ нийлүүлээд, дотор газрын балгадыг эвдэж, хүн малыг хураан явж довтолгоон хийж баян болов. Ийм байсаар дотор газарт Тан улсын төр бат болов. Хойд газарт Түрүг улсын төр бат болов. Тэр үе дэх Уйгур Огуз Түрүг тэргүүтний овоолсон чулуу булш дарш, босгосон тамгат хөшөө эдүгээ цаг хүртэл Монгол нутагт энд тэнд элбэг буй. Юуны тул чулуу овоолсон буй .хэмээвээс, Уйгур, Түрүг тэргүүтэн нь үхсэн хүнийг хээр ил хаяж орхих ёсон үгүйн тул бөө хүнээр сайн газрыг шинжлүүлээд, үхсэн хүн юүгээ хүн суудаг газраас хол авч яваад ор засаж уншлага уншиж заяат хоол хүнс талбиж үхсэнийг оршуулав. Түүнээс хойно хасаг тэргээр чулуу авчирсныг дээр нь овоолов. Адаг сүүлд нь морь хонь алж хорилта хийдэг ёстон бөлгөө. Манай цагт энд тэнд байдаг хиргис үүрүүдийн уг учир тэр буй. Эдүгээ цагт хиргис үүр хэмээвээс, нарийвчлан хэлэхүйд хиргисийн үүр бус, зүгээр уйгурын үүр, түрүгийн үүр хэмээвээс дээр зохимуй. Тан улсын цагийн анханд Уйгур Түрүг хоёр нь тамга имтэй хуучин бичгийг бичин байв. Тэр бичиг бөгөөс хад чулуунд хааяа сийлснийг одоо ч энд тэнд үзэж болмуй. Тэр бичгийг гаргах хүмүүн эдүгээ цагт үл баймуй. Тэр хуучин бичгийн засан засан бөгөөтөл Тан улсын үед Уйгур Түрүг хоёр өөрсдийн хэлэнд сайн тааруулагдсан бичигтэй болов.. Тэр бичиг нь хаан түшмэд зэргийн хүний хөшөөн чулуунд сийлэгдсэн баймуй. Ийм бичигт хөшөө чулууд нь Уйгур, Түрүг, Хиргис нутагласан газруудад буй. Бус газарт огт байДаггүй. Энэ манай цагт Тэр хуучин Түрүг бичиг дахин уших арга олдсон хойно эдүгээ цаг хүртэл үлдсэн бичигт хөшөө чулууд их сонин болж гарав. Эдүгээ цагийн түүхч мэргэд, Түрүг, Уйгур хоёрын босгосон хөшөө чулуудын бичгийг уншиж, дотор газрын түүх бичиг лүгээ ялгаад, хуучин Тан улсын үед хэн хэн хаан, ямар ямар улс энд Халх Монголын нутагт суусныг илэрхий болгож чадмуй. Мэргэн эрдэмтний энэ цаг хүртэл мэдэж авсан нь энэ, зургаан зуун наядугаар онд Түрэг омог улс Тан улсын мэдлээс салан тус орон болбай. Түрэгийн төр анхлан баригч -хаан нь Эл тирис (Монгол хэлээр улсыг хураагч) хаан хэмээдэг хаан бөлгөө. Тэр хааны хамаг цэргийг ахлаж явагч түшмэл нь Тонюухуг нэртэй ноён бөлгөө. Тэр Тонюухуг түшмэлийн булсан газар бичигт хөшөө хоёр, Монголын Их Хүрээнээс зүүн тийш Налайх өртөөний ойр, Баянцогт нэртэй газарт мөн эдүгээ хуучин төлвөөрөө буй. Улс хураагч хааны хийгээд түүний дараа. хааны булсан газар эдүгээ хүртэл олдоогүй буй. Гуравдугаар хааны хийгээд түүний дүүгийн хөшөө чулууд нь Орхон голын хөвөө дэх Хөшөө Цайдам нэртэй газарт буй. Энэ гурван хаадын үед Сэлэнгийн ойр хавьд суусан уйгурууд, Түрүг хаадын мэдэлд орсон муж улс бөлгөө. Говийн урд талд нутагласан уйгур нь Тан улсын мэдэлд орж өгсөн байвай. Тан улсын албатан болсон хэсэг Уйгурын ноён хойш нүүж харьж Сэлэнгэ дэх уйгур лугаа нийлвэй. Хиосу ноёны хөвгүүн Күл-Билгэ хаан Түрүг улсаас салан Түрүг хааны цэргийг нэгэнт дийлсэн хойно долоон зууи дөчин дөрөвдүгээр онд арван муж Уйгур, есөн муж Ойрад, гучин муж Татар монголын хаан болов. Түүний хөвгүүн Бугучур нь долоон зуун дөчин зургадугаар онд Тэнгэрээс заяат төр засагч мэдэлтэй хаан хэмээсэн цолт хаан болов. Тэр хаан нь долоон зуун тавин есдүгээр он хүртэл Уйгурын орныг эзлэн суув. Тэр хааны хөшөө чулуун болбол Хануй Хүнэ хоёр голын билчирт цутгагч Могой голын эхэнд Шинэ Усан хэмээдэг газарт мөн буй. Хөшөө чулууны бичиг хэмээвээс, хааны явсан явдал, дайлсан дайн цөм тухайлж бичсэн баймуй. Бугу чур хаан долоон зуун дөчин зургадугаар онд Түрүгийн Осмис хааныг алж, хатдыг нь авч, Түрэг хаадын угийг таслав хэмээн бичигдсэн баймуй. Долоон зуун тавин нэгдүгээр онд Түрүгийн нутагт Орхон Жирмэнтү хоёрын билчирт Уйгур улсын их нийслэл хот байгуулж, төрийн өргөө, төрийн. яам хоёр байгуулагдав хэмээн бичсэн баймуй. Тэр Уйгурын нийслэл хотын үлдэл нь одоо монгол хэлээр Орхоны ойрхи эвдэрхий Хар Балгас хэмээгч буй. Уйгурын хуучин хэлээр Хаан Балиг тэр мөн. Тэр үед бас Сэлэнгийн хойд хөвөө дээр нэгэн Баян Балгас хэмээгч нэрт балгас байгуулагдав. Тэр балгасны үлдэл нь эдүгээ Байбалиг сан сүм нэрт газар буй. Анхан байгуулсан цагт Баян Балгасад Согдаг, Хитад хоёр маймаа хийж суурилав. Согдаг юун омог улс буй хэмээн асууваас, Или Тарвагатайн чанад газраас ирсэн улс байвай. Энд Согдаг хэмээвээс Уйгурын нутагт ирж маймаанаас гадна хоёр ангийн шинэ ном шашин залан дэлгэрүүлэн ирвэй. Нэгэн шашин ном нь Энэтхэгийн газраас мандаж гарсан Шагамуни Бурхан багшийн зарлиг ном, нэг нь наран шингэх зүгээс дэлгэрсэн мани хэмээдэг шашин болой. Ийм хоёр шашин Сэлэнгийн Баян Балгаснаас уйгур, монгол, ойрад тэргүүтний дунд дэлгэрэн авай. Манийн шашин одоо хаа ч үлдсэнгүй боловч монголын уул тахих, гал тайх ёсон, тэр шашнаас гарсан болоход буй. Уйгур түрүг, монгол цөм тэр цаг хүртэл хэнгэрэгтэй бөө хүмүүнийг шүтэгч улс болоод ном дэвтэр бичихийг үзсэнгүй. Тэр Бугу чур . хааны цагаас аван согдагийн багш нар Уйгурын хааны орон нутагт заларч, сүм барьж, шашин ном юугаан дэлгэрүүлж суурьшив. Түүнээс гадна тэд бас уйгур залууст согдаг бичгээр бичихийг сургавай. Уйгур хүмүүнүүд нь согдаг бичиг үсгийг сураад, хөшөө чулуунд сийлж бичдэг хуучин бичгээ орхиод шашны ном судрыг согдаг бичгээр уйгур хэлэнд орчуулвай. Согдаг хэлэн болбаас эвдэрхий Хар Балгасанд нэгэн их хавтгай чулууны нэгэн талд эдүгээ мөн бичигдсэн хэдэн согдаг үгс буй. Түүнээс бус газарт энэ огт байхгүй болсон, согдаг нэрт омог улсын бичиг хэлэн хоёр ховор, уйгур нь согдагийн үсгээр бичихүйг сурсан хойно бас монголд багш болж тэр бичгээ монгол хүнд сургавай. Монгол бичгийн уг анхан тэр. Чингис хааны яамны бичээч нар дунд монгол хүмүүнээс гадна бас уйгур бичээч нар монголоор бичиг бичив хэмээн хуучин түүхэнд бичигдсэн буй. Уйгур, согдаг хоёр өөр өөрийн нэн эвтэй байсны тул, зүүн хойноос татар монгол өшөөтэй нүүж ирсний тул Уйгур улс хэсэг хэсгээр нүүж Или Тарвагатайн орчимд, Эрээн Хавиргын ар өвөр хоёроор нутаглав. Тэнд хүрсэн уйгурууд нь шарын шажинтан бөгөөд тэндээс нутагтаа бурхадын сүмэс,

хүмүүний байшин барьж суурьшиж, тариа тарьдаг улс болов. Сэлэнгэ, Орхоны орчимд үлдсэн уйгур нь найман зуун дөчдүгээр онд баруун хойно нутагтай Хиргисийн довтолгоонд алагдан талагдаад цөөхөн болсноос гадна ноёд ч үгүй хоцорвой. Хойд уйгурын ноёдын уг тасарсан энэ. Орхоны Хар Балгас эвдэрхий болсон энэ. Олон үзэмжит бичигт хөшөө чулууны хамхархай болсон учир энэ. Хиргис улс нь бичиг ч үгүй, шашин ч үгүй мунхаг улс байсны тул Хиргисийн хаадын нэр бичигдсэн газар нэг ч үгүй. Босгосон сайхан сүм суварга ч үгүй. Харин Уйгурын байгуулсан сүмийг эвдэн, сүмэст хураагдсан ном судрыг түймэрдүүлээд явсан улс бөлгөө. Эрээн Хавиргын орчим дахь уйгурын байгуулсан сүм, суварга эдүгээ манай цаг хүртэл үлдсэн буй. Үлдсэн буй хэмээн сонсдохуйд Дани улсын хэдэн эрдэмтэн шинэхэн тэнд морилоод даяанч суусан хуучин агуй дртор малтаад бурхны хөрөг, шарын шашны ном судар, шастируудыг тоолшгүй олныг ил гаргавай. Ил гаргасан хуучин ном судрууд нь олонхи нь уйгур бичигт уйгур хэлт бөгөөд тэр хуучин цагийн уйгурын хэл ч дахин танигдан сурагдах болов. Нэгэн мянган жил газрын шороогоор дарагдаж байсан номын энэ цагийн эрдэмтэн ихээр сонирхож гайхаж үзэх болов. Уйгурын явдал байдал цөм ил гарсан энэ сонин биш үү. Уйгур улс тархаж түгсэн болов. Зарим нь монгол лугаа холилдож эдүгээ цагийн Монголын дундах урианхай ястан болбай. Зарим нь урагшаа нүүж хотон хуйхуу лугаа холилдож хэлээ мартаад ондоон хэлтэн болбай. Бага хэсэг анги нь шар уйгур нэртэн болж одоо цаг хүртэл Шар мөрний тэнд Алшааны чанад уулт газарт уйгур хэлээр хэлэлцмүй. Монгол нь уйгураас сурч авсан их юм буй. Шашин, бичиг хоёроос гадна хэдэн хэдэн зуун үгс сурвай. Ямар үгс хэмээн асууваас, бурхан шашин, судар, мутар, бирд, эрдэнэ, шүлэг, бадаг тэргүүтэн цаглашгүй олон үгс согдаг, уйгур хоёроор дамжиж энэтхэгийн хэлнээс монгол хэлэнд оролцов. Ном, дэвтэр, убсанз, чавганц, наминчлах. цахар тэргүүтэн үгс согдаг хэлнээс ирвэй. Сүм, суварга, бэлгэ, билиг хөрөг, эрдэм, аяга тахимлаг тэргүүтэн тоолшгүй олон бичиг билгийн үг уйгур хэлнээс ирсэн буй. Бурхан багшийн зарлиг шашин уйгурын мэргэдээр дамжиж Монголд анх мандаж байх цагт Түвдийн нутаг шашин үгүй хар дээрэмчин нарын нутаг байвай. Хуучин монгол хэлэнд түвд үгс хүрсэнгүйн учир тэр Хубилай сэцэн хааны үед Түвдийн Пагба лам уйгур монгол бичгийг халж түвд үгийг засаж монгол хэлийг бичих дөрвөлжин хэмээдэг үсгийг зохиовой. Хубилай сэцэн хаан тэр дөрвөлжин үсгийг үлэмж таалсан боловч, монгол бичиг бичдэг хүмүүнүүд уйгураас анхан сурсан бичиг үсгийг бичихэд хялбарын тул тэр хуучин бичиг юүгээн эдүгээ хүртэл бичдэг буй. Эрээн Хавиргын орчимд нутаг олсон уйгур нь Чингис хааны үеэс Даян хааны үе хүртэл Монголыг итгэлтэйгээр дагаж, хүрээ хороо газар сууж, дайнд мордох эр чадалгүй болбай. Баруун зүгээс дайчилж ирсэн Сартуулд дийлэгдээд, адаг сүүлд нь эдний цагаан малгайтан хэмээдэг тэрс шашны шавь нар болбай. Уйгур хэл нь бас солбицовой. Уйгур анхан суусан газар хэмээх Хятадын боол болох дор Хуйхуу хэмээдэг газар муж хоёр тэд болбай. Зарим нь хуучин шашин юугаан орхилгүй хуучин хэл, ном хоёр юугаа сахиж, зүүн тийш нүүж Хөх нуурын баруун хойд тал дахь Наншан уулын тэнд нутаглав. Энэ хэсэг уйгурт эдүгээ манай цагт шар уйгур (шара юугур) хэмээсэн нэр хадсан буй. Эдний нэгэн хагасаас илүү монгол хэлтэн болж баганхи нь хятад болох янзтай баймуй. Энэ шар уйгур хэмээдэг цөөхөн муж улс нь их алдраар цуурсан, хуучин цаг түүх ёс мартсан мунхаг улс буй. Ингэж байсаар байтал эрт цагийн эрдэм ихт Уйгур улсаас ганцхан хоосон нэр нь үлдэх цаг ойр болбай. Тийн гэвч уйгур үр үгүй өнгөрсөн биш, үр нь монгол бичигт монгол хэлэнд Монгол улсын түүхэнд илэрхий буй.

Оросын Их оронд багтсан Финланд нутгийн дээд сургуулийн багш Рамстедт бичвэй.
Кирилл бичигт буулгасан ШУА-ийн Түүхийн хүрээлэнгийн эрдэм шинжилгээний дэд ажилтан У.ЭРДЭНЭБАТ

Эх сурвалж: http://buryat-mongolia.info/

Кластерын тухай хэдэн зүйл


Нэг зүйл:
Үйлдвэрлэгчдийг байнга шинэ арга барил, шинэ бүтээгдэхүүн, шинэ менежментийн системийг нэвтрүүлэх, шинэ зах зээл амжилттай нээх нь тогтвортой найдвартай өрсөлдөх чадварыг бий болгодог. Үүнийг маш уян хатан, мэдлэгт суурилсан, зах зээлээ сайн мэдэрдэг, өөрчлөгдөх чадвар бүхий бас тодорхой хэмжээний хөрөнгөтэй үйлдвэрлэгч л хэрэгжүүлж чадах нь ойлгомжтой. Гэвч эн бүхнийг хийж чаддаг ховор байдгаас гадна салбар бүрт тэргүүний байх маш өндөр өртөгтэй байдаг билээ. Нөгөө талаар үйлдвэрлэгчдэд даяарчлал нь хөдөлмөрийн шинэ хуваарилалтыг шаардах болж эдийн засгийн өрсөлдөөнийг улам нэмэгдүүлж байна. Тиймээс үйлдвэрлэгчид дан ганцаар үйл ажиллагаагаа амжилттай явуулах нь улам бүр бэрхшээлтэй болж бусад үйлдвэрлэгчидтэй хамтран хөдөлмөрлөх болсон байна.
Нэг зүйл:
1990-ээд оны эхээр Михаел пүртер улс үндэстний өрсөлдөөний давуу тал" нэртэй ном хэвлэгдэн гарснаар "Кластерын үзэл баримтлал" Европ тивд хэрэгжиж эхэлснээр өнөөгийн эдийн засгийн бодлогын томоохон хэрэгсэл болох болсон байна.
Нэг зүйл:
Адил төстэй үйлдвэрлэл, үйлчилгээ үзүүлэгч байгууллагуудын нэгдэл хамтын ажиллагааг кластер гэж тодорхойлж болно. Гэхдээ тэр нэгдэл, хамтын ажиллагаа нь дараах нэгдэлүүдийг хэлдэг байна. Үүнд:
1. Тэргүүлэх байр суурьтай, өндөр технологид суурилсан, олон улсын түвшинд үйл ажиллагаа явуулдаг нэгдэл
2. Хангамжийн эсвэл зах зээлд чиглэсэн зорилго бүхий жижиг дунд үйлдвэр эрхлэгчдийн хамтын ажиллагаа
3. Шинэ санаа, мэдлэгт суурилаж нэвтрүүлсэн эрдэм шинжилгээ судалгааны байгууллагуудын нэгдэл зэргийг ерөнхийд нь нэрлэж байгаа юм.

Sunday, April 3, 2011

Хэзээ нэгэн цагт чи намайг санавал залгаарай би очъе


Зохиогчийн мэдэхгүй ч аятайхан шүлэгүүд байхаар нь орууллаа.

Ариухан сэтгэлд чинь хөнгөн гуниг төрвөл би нимэглэж өгье
Хархан нүднээс чинь сувдан нулимс дусвал хэлээрэй би арчиж өгье
Сайхан сэтгэлд чинь сэв суувал мессэж бичээрэй би аргадий
Хэзээ нэгэн цагт чи намайг санавал залгаарай би очъе